Koncepcja na rok szkolny
KONCEPCJA PRACY
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA WESOŁE PRZEDSZKOLE
W SOSNOWCU
Cele koncepcji pracy przedszkola
1. Zapewnienie naszym dzieciom opieki, bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego, wszechstronnego rozwoju, akceptacji i poszanowania praw.
2. Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, mających na celu osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
3. Kształtowanie poczucia estetyki poprzez obcowanie dziecka ze sztuką oraz zapewnienie mu warunków do wyrażania siebie w różnych dziedzinach i formach sztuki.
4. Kształtowanie u dzieci czynnych postaw wskazujących na dbałość o bezpieczeństwo własne i innych.
Misja Przedszkola
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Wspiera działania wychowawcze rodziców.
Wizja Przedszkola
Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa i współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Procesy wspomagania rozwoju edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
- zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
- zasadę aktywności,
- zasadę indywidualizacji,
- zasadę organizowania życia społecznego,
- zasadę integracji.
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób. Przedszkole szczególną uwagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.
Sylwetka absolwenta
Dziecko kończące przedszkole posiada:
- umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- twórczego rozwiązywania zadań,
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- umiejętność uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości.
Przestrzega:
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasad kultury, współżycia i postępowania według ustalonych norm.
Dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych,
- odmienne postawy, przekonania i upodobania,
- środowisko naturalne.
Nie obawia się:
- występować publicznie
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami i sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- prosić o radę i pomoc.